Obowiązki dla instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 wynikające z ustawy o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym

Wszystkie instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w Polsce (publiczne i niepubliczne żłobki, kluby dziecięce, instytucje dziennego opiekuna) zobowiązane będą do wdrożenia nowych regulacji prawnych od 2022r.

1) Do dnia 31 grudnia 2021r. placówki mają obowiązek zawiadomienia rodziców o obowiązku przekazania do dnia 14 stycznia 2022r. placówce następujących danych:

  1. numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość dziecka – w przypadku gdy dziecku nie nadano numeru PESEL;
  2. daty urodzenia rodziców;
  3. numery i serie dokumentów potwierdzających tożsamość rodziców – w przypadku gdy rodzicom nie nadano numeru PESEL;
  4. adres poczty elektronicznej i numer telefonu rodziców – o ile dane te uległy zmianie albo nie zostały do tej pory przekazane przez rodziców.

2) Do dnia 31 marca 2022 r. placówki mają obowiązek uzupełnienia danych zawartych w Rejestrze Żłobków i Klubów Dziecięcych o następujące dane:

a) dane dotyczące [każdego]  dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego:

  • imię i nazwisko,
  • datę urodzenia,
  • numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  • datę rozpoczęcia i zakończenia uczęszczania przez dziecko do danego żłobka lub klubu dziecięcego,
  • wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym w poszczególnych miesiącach

b)   dane dotyczące [obojga]  rodziców dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego:

  • imię i nazwisko,
  • datę urodzenia,
  • numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  • adres poczty elektronicznej i numer telefonu.

c) numer rachunku bankowego podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;

d)   informację o dofinansowaniu miejsc opieki ze środków publicznych.

3) Placówka jest zobowiązana do regularnego wprowadzenia zmian ww. danych w systemie teleinformatycznym:

  • w terminie 5 dni ROBOCZYCH,
  • liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca,
  • według stanu na ostatni dzień poprzedzającego miesiąca.

4) Po uzyskaniu informacji z ZUS o przyznaniu dofinansowania (przesłanej na adres e-mail placówki wskazany w Rejestrze) placówka ma obowiązek obniżenia opłaty za pobyt dziecka o kwotę przyznanego dofinansowania (max. 400zł).

Menu