Wszystkie instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w Polsce (publiczne i niepubliczne żłobki, kluby dziecięce, instytucje dziennego opiekuna) zobowiązane będą do wdrożenia nowych regulacji prawnych od 2022r.
1) Do dnia 31 grudnia 2021r. placówki mają obowiązek zawiadomienia rodziców o obowiązku przekazania do dnia 14 stycznia 2022r. placówce następujących danych:
- numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość dziecka – w przypadku gdy dziecku nie nadano numeru PESEL;
- daty urodzenia rodziców;
- numery i serie dokumentów potwierdzających tożsamość rodziców – w przypadku gdy rodzicom nie nadano numeru PESEL;
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu rodziców – o ile dane te uległy zmianie albo nie zostały do tej pory przekazane przez rodziców.
2) Do dnia 31 marca 2022 r. placówki mają obowiązek uzupełnienia danych zawartych w Rejestrze Żłobków i Klubów Dziecięcych o następujące dane:
a) dane dotyczące [każdego] dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego:
- imię i nazwisko,
- datę urodzenia,
- numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- datę rozpoczęcia i zakończenia uczęszczania przez dziecko do danego żłobka lub klubu dziecięcego,
- wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym w poszczególnych miesiącach
b) dane dotyczące [obojga] rodziców dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego:
- imię i nazwisko,
- datę urodzenia,
- numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu.
c) numer rachunku bankowego podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
d) informację o dofinansowaniu miejsc opieki ze środków publicznych.
3) Placówka jest zobowiązana do regularnego wprowadzenia zmian ww. danych w systemie teleinformatycznym:
- w terminie 5 dni ROBOCZYCH,
- liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca,
- według stanu na ostatni dzień poprzedzającego miesiąca.
4) Po uzyskaniu informacji z ZUS o przyznaniu dofinansowania (przesłanej na adres e-mail placówki wskazany w Rejestrze) placówka ma obowiązek obniżenia opłaty za pobyt dziecka o kwotę przyznanego dofinansowania (max. 400zł).