Szanowni Państwo,
Na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki realizowany jest projekt badawczy, w którym testowany jest model wsparcia udzielanego na poziomie lokalnym dzieciom, uczniom i ich rodzinom we współpracy różnych sektorów: edukacji, zdrowia, pomocy rodzinie i zabezpieczenia społecznego.
Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Marii – Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Z przyjemnością informujemy, że I Ogólnopolskie Stowarzyszenie Publicznych i Niepublicznych Żłobków i Klubów Dziecięcych zostało zaproszone do udziału w projekcie, w zakresie przeprowadzenia badań w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
Przedstawiamy dotychczas powołany skład zespołu projektowego ze strony Stowarzyszenia:
-> Pan Robert Wilczek – Krajowy Koordynator ds. badań dzieci
-> Pani Anna Juraś – Koordynator
-> Pani Ewelina Chmura – Koordynator
-> Pani Magdalena Sulżycka – Koordynator
-> Pani Magdalena Sorokiewicz – Koordynator
-> Pani Marzena Kucharska – Koordynator
-> Pani Lidia Wierzchowska – Koordynator
-> Pani Elżbieta Pojasek – Koordynator
-> Pani Barbara Mierzejewska – Koordynator
-> Pani Małgorzata Freliszka – Koordynator
Nazwa zadania: Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej.
O projekcie: Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF. \
Cel zadania: Realizowane zadanie ma na celu przeprowadzenie badań naukowych, na bazie których zostaną opracowane modele rozwiązań, które pozwolą na efektywne zarządzanie lokalnym wsparciem w wymiarze międzysektorowym. W wyniku realizacji zadania powstaną konkretne narzędzia do wdrażania ww. celów oraz przygotowania kadr w tym zakresie. Wypracowane modele zostaną sprawdzone w wybranych powiatach. Efektywność przygotowanych modeli oraz samego ich wdrażania będzie również poddawane badaniu naukowemu. Całość procesu badawczego będzie poddawana ewaluacji.
Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i efektywności skoordynowanego, międzysektorowego, wsparcia udzielanego dzieciom, uczniom i ich rodzinom oraz środowisku, w którym funkcjonują na poziomie lokalnym (powiatu). Aby móc ten cel zrealizować potrzeba będzie:
-> dokonać analizy zasobów instytucjonalnych, form wsparcia środowiskowego oraz programów realizowanych przez jednostki samorządowe i organizacje pozarządowe w sektorze zdrowia, edukacji i pomocy społecznej,
-> zintegrować działania wokół dziecka, ucznia i rodziny rozumiane jako połączenie w jeden instrument wsparcia wielu aktualnych form organizacyjnych wspierania rozwoju dzieci do czasu spełnienia obowiązku szkolnego oraz podczas jego realizacji oraz wdrożyć międzysektorową współpracę i koordynację działań, szczególnie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy rodzinie i pomocy społecznej z oferowanymi formami wsparcia w systemie edukacji,
-> uruchomić zasoby wsparcia umiejscowione w środowisku dziecka, ucznia i rodziny,
-> wdrożyć proces personalizacji wsparcia poprzez dostosowanie rodzaju i zakresu pomocy do rzeczywistych potrzeb dziecka, ucznia, rodziny i środowiska pozarodzinnego,
->zmniejszyć obciążenia proceduralne związane z uzyskaniem dostępu do wsparcia,
->efektywnie wykorzystywać zasoby lokalne, jak również podnieść jakość świadczonej pomocy, dzięki spójności celów i zsynchronizowaniu oddziaływań pomocowych (efekt synergii),
-> wspierać procesy zmian w środowiskach lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem zadań ról jednostek koordynujących (JST), wspierających (PPP, placówki I, II poziomu referencyjnego w ochronie zdrowia) oraz współpracujących (przedszkola, szkoły, placówki oświatowe, organizacje pozarządowe).